آتروفی واژن چیست؟

آتروفی یا خشکی واژن در واقع به دلیل التهاب واژن، نازک شدن و کوچک شدن بافت دیواره های واژن و کاهش لغزندگی واژن، به دلیل کاهش میزان هورمون استروژن، در زنان بوجود می آید.

آتروفی واژن به طور طبیعی بیشتر در طول دوران یائسگی، به دلیل کاهش استروژن، اتفاق می افتد. اما در زنان که به هر دلیل میزان هورمون استروژن آن ها کاهش پیدا می کند نیز وجود دارد.

خشگی یا آتروفی واژن یکی از مشکلاتی است که زنان با کاهش سطح استروژن در بدن با آن مواجه می شوند. شما می توانید به جراح زیبایی زنان مراجعه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره می توانید با شماره تماس ۰۹۱۹۰۶۵۰۷۵۵ و یا ۰۲۵۳۲۹۰۲۸۶۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از اینستاگرام دکتر مرجان سخایی دیدن فرمایید.

علت های ابتلا به آتروفی واژن

کاهش سطح استروژن باعث ایجاد آتروفی واژن می شود. کاهش سطح استروژن به دلایل زیر بروز می کند:

• بعد از یائسگی
  • نزدیک دوران یائسگی
  • بعد از عمل برداشتن هر دو تخمدان (یائسگی بعد از جراحی)
  • بعد از پرتو درمانی در ناحیه لگن برای درمان سرطان
  • بعد از شیمی درمانی برای درمان سرطان
  • عارضه جانبی درمان هورمونی سرطان پستان

علائم آتروفی واژن

• خشکی واژن
  • نازکی واژن
  • التهاب واژن
  • درد در طول رابطه جنسی
  • ترشح از مهبل
  • خارش
  • ابتلا به عفونت دستگاه ادراری
  • خونریزی کم بعد از ارتباط جنسی
  • سوزش ادرار
  • بی اختیاری ادرار
  • محکم و کوتاه شدن کانال واژن
  • کاهش نرمی مهبل در طول فعالیت جنسی

آتروفی واژن چیست؟

تشخیص آتروفی واژن

• اگر فردی دوران میانسالی را سپری می کند، باید ابتدا از دکتر خود بپرسد که آیا دوران یائسگی اش آغاز شده است یا خیر؟ آیا علائم یائسگی مثل وجود قاعدگی های نامنظم، گر گرفتگی، تغییرات خلقی، تعریق شبانه و اختلالات در خواب شب را تجربه می کند.
  • در افرادی که در سنین باروری قرار دارند، فاکتورهایی مانند دوران شیردهی و قاعدگی های نامنظم، مورد بررسی قرار می گیرد، این فاکتورها، باعث کاهش میزان استروژن و بهم خوردن تعادل هورمون ها در زنان می شود. همچینین سوابق دارویی و جراحی فرد و داروهای مصرفی فعلی توسط پزشک بررسی می شود.
  • در افراد یائسه، اگر بعد از هر بار برقراری رابطه جنسی، دچار خونریزی شوند، پزشک در این مواقع احتمال سرطان آندومتر یا سرطان رحم را بررسی می کند و برای اینکار از نمونه برداری آندومتر استفاده خواهد کرد و بخشی از بافت و دیواره رحم را برداشته و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می دهد.
  • در افرادی که علاتم ادراری دارند، آزمایش ادرار انجام می شود و نمونه ادرار جمع آوری شده و مورد آنالیز قرار می گیرد.

عوامل که  خطر ابتلا به آتروفی واژن را افزایش می دهد

نداشتن زایمان طبیعی: محققان بر این عقیده اند احتمال ابتلا به آتروفی واژن در زنان که زایمان سزارین داشتند نسبت به زنانی که زایمان واژینال یا طبیعی داشتند، بیشتر است.

نداشتن فعالیت جنسی: فعالیت جنسی باعث افزایش جریان خون شده و میزان الاستیکی بافت واژن را بیشتر می کند.

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن تاثیر زیادی بر روی گردش خون دارد. بنابراین میزان دریافت اکسیژن در واژن و بافت های دیگر کمتر می شود. همچنین کشیدن سیگار، باعث کاهش اثر طبیعی استروژن در بدن می شود. می توان گفت زنانی که به طور معمول سیگار می کشند، دچار یائسگی زودرس می شوند.

دوره بیماری آتروفی واژن

بیماری آتروفی تا زمانی که سطح استروژن بدن به حالت طبیعی خود برگردد، ادامه خواهد داشت.

نکته ای که بسیار مهم است این است که به هنگام رابطه جنسی اجاره دهید تا به اندازه کافی تحریک شوید. این عمل به مرطوب سازی واژن کمک خواهد کرد.