انواع ترشحات واژن را بشناسید

ترشحات واژن اغلب یک اتفاق طبیعی و منظم است. با این حال، انواع خاصی از ترشحات وجود دارد که می تواند نشان دهنده عفونت باشد. ترشحات غیرطبیعی ممکن است به رنگ زرد یا سبز، دارای قوام تراکم یا بوی بد باشد.

مخمر یا عفونت باکتریایی معمولاً باعث ترشح غیرطبیعی می شود. اگر ترشحاتی را مشاهده کردید که غیر معمول به نظر می رسد یا بوی بدی دارد، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

انواع ترشحات واژن

انواع مختلفی از ترشحات واژن وجود دارد. این نوع بر اساس رنگ و قوام آنها دسته بندی می شوند. برخی از انواع ترشحات طبیعی است. برخی دیگر ممکن است یک بیماری زمینه ای را نشان دهند که نیاز به درمان دارد.

ترشحات سفید رنگ

کمی ترشحات سفید، به خصوص در آغاز یا انتهای چرخه قاعدگی، طبیعی است. با این حال، اگر ترشحات همراه با خارش باشد و دارای قوام یا شکل ظاهری غلیظ و شبیه پنیر خامه ای باشد، طبیعی نیست و نیاز به درمان دارد. این نوع ترشحات ممکن است نشانه ای از عفونت مخمر باشد.

ترشحات صاف و آبکی

ترشحات شفاف و آبکی کاملا طبیعی است. ممکن است در هر زمان از ماه رخ دهد. ممکن است بعد از ورزش سنگین دیده شود.

ترشحات شفاف و کشدار

وقتی ترشحات به جای اینکه آبکی باشد، شفاف اما کشیده و مانند مخاط باشد، نشانگر تخمک گذاری شما است. این یک نوع تخلیه طبیعی است.

ترشحات قهوه ای یا خونین

ترشحات قهوه ای یا خونی معمولاً طبیعی است، خصوصاً وقتی در چرخه قاعدگی یا بلافاصله بعد از آن اتفاق بیفتد. ترشح دیررس در پایان دوره قاعدگی می تواند به جای قرمز، قهوه ای به نظر برسد. همچنین ممکن است در دوره های پریود مقدار کمی ترشح خونی داشته باشید. به این لکه بینی می گویند.

اگر لکه بینی در زمان عادی قاعدگی شما رخ دهد و اخیراً بدون محافظت رابطه جنسی انجام داده باشید، این می تواند نشانه بارداری باشد. لکه بینی در مرحله اولیه بارداری می تواند نشانه سقط جنین باشد، بنابراین باید با بهترین متخصص زنان صحبت کنید.

در موارد نادر، ترشحات قهوه ای یا خونی می تواند نشانه ای از سرطان آندومتر یا دهانه رحم باشد. این می تواند مشکلات دیگری مانند فیبروم یا رشد غیر طبیعی دیگر باشد. به همین دلیل انجام معاینه سالانه لگن و تست پاپ اسمیر مهم است. متخصص زنان در این روش ها ناهنجاری های دهانه رحم را بررسی می کند.

ترشحات زرد یا سبز

ترشحات زرد یا سبز، به ویژه هنگامی که غلیظ یا همراه با بوی نامطبوع باشد، طبیعی نیست. این نوع ترشحات ممکن است نشانه ای از عفونت تریکومونیاز باشد. معمولاً از طریق مقاربت جنسی منتشر می شود.

انواع ترشحات واژن

دلایل ترشحات واژن

ترشحات طبیعی واژن یک عملکرد بدنی سالم است. این روش برای تمیز کردن و محافظت از واژن است. به عنوان مثال، افزایش ترشحات با تحریک جنسی و تخمک گذاری طبیعی است. ورزش، استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری و استرس عاطفی نیز ممکن است منجر به ترشح شود.

ترشحات غیر طبیعی واژن اما معمولاً در اثر عفونت ایجاد می شوند.

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال یک عفونت باکتریایی کاملاً شایع است. این عفونت باعث افزایش ترشحات واژن می شود که بوی شدید، بد و گاهی بوی ماهی دارد، اگرچه در برخی موارد هیچ علامتی ایجاد نمی کند. زنانی که رابطه جنسی دهانی انجام می دهند یا چندین شریک جنسی دارند، خطر ابتلا به این عفونت را افزایش می دهند.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس نوع دیگری از عفونت است. توسط ارگانیسم تک یاخته ای یا تک سلولی ایجاد می شود. این عفونت معمولاً در اثر تماس جنسی منتشر می شود، اما افراد می توانند در اثر استفاده مشترک از حوله یا لباس حمام به آن مبتلا شوند. در نتیجه ترشحات زرد یا سبز ایجاد می شود که بوی بد می دهد. درد، التهاب و خارش نیز از علائم رایج است، اگرچه برخی از افراد هیچ علائمی را تجربه نمی کنند.

عفونت مخمر

عفونت مخمر نوعی عفونت قارچی است که علاوه بر احساس سوزش و خارش، ترشحات سفید و شبیه پنیر خامه ای تولید می کند. وجود مخمر در واژن طبیعی است، اما رشد آن در شرایط خاص می تواند خارج از کنترل چندین برابر شود. موارد زیر احتمال ابتلا به عفونت های مخمری را افزایش می دهد:

• فشار
  • استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری
  • آنتی بیوتیک، به خصوص استفاده طولانی مدت در طی ۱۰ روز

سوزاک و کلامیدیا

سوزاک و کلامیدیا عفونتهای مقاربتی (STI) هستند که می توانند ترشحات غیر طبیعی ایجاد کنند. این رنگ اغلب زرد، مایل به سبز یا ابری است.

بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن (PID) عفونتی است که اغلب در اثر تماس جنسی گسترش می یابد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که باکتری های واژن را گسترش داده و به اندام های دیگر تولید مثل می رسانند. ممکن است ترشحات سنگین و بوی بد ایجاد کند.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا سرطان دهانه رحم

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در اثر تماس جنسی منتشر می شود. این می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. اگرچه ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد، اما این نوع سرطان می تواند ترشحات خونی، قهوه ای یا آبکی با بوی نامطبوع ایجاد کند. سرطان دهانه رحم به راحتی با تست پاپ اسمیر سالانه و آزمایش HPV قابل بررسی است.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر ترشحات غیرمعمول در کنار علائم خاصی دارید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. علائمی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

• درد در شکم
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • افزایش ادرار

اگر در مورد طبیعی بودن ترشحات نگرانی دارید، به متخصص زنان مراجعه کنید تا بررسی های لازم انجام شود.

آنچه در قرار ملاقات با پزشک انتظار می رود

وقتی برای ترشح غیرطبیعی واژن به پزشک مراجعه می کنید، معاینه جسمی از جمله معاینه لگن را انجام می دهید. پزشک همچنین چندین سوال درباره علائم، چرخه قاعدگی و فعالیت جنسی از شما خواهد پرسید. در بسیاری از موارد، با معاینه جسمی یا لگنی می توان عفونت را تشخیص داد.

اگر پزشک شما نتواند بلافاصله مشکل را تشخیص دهد، ممکن است آزمایشاتی را برای شما انجام دهد. پزشک شما ممکن است دهانه رحم شما را خراشیده تا HPV یا سرطان دهانه رحم را بررسی کند. ترشحات شما همچنین ممکن است زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرد تا عامل عفونی مشخص شود. هنگامی که پزشک می تواند علت ترشح را به شما بگوید، به شما گزینه های درمانی داده می شود.

مراقبت در منزل برای ترشحات واژن

• برای جلوگیری از عفونت، بهداشت را رعایت کرده و لباس زیر پنبه ای بپوشید.
  • از دوش استفاده نکنید، زیرا با از بین بردن باکتری های مفید ترشحات را بدتر می کند.
  • برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی، رابطه جنسی ایمن را انجام دهید و از محافظت استفاده کنید.
  • برای کاهش احتمال عفونت های مخمری هنگام مصرف آنتی بیوتیک، ماستی بخورید که دارای باکتری های زنده و فعال است.
  • اگر می دانید که به عفونت مخمر مبتلا هستید، می توانید آن را با کرم یا شیاف عفونت مخمر بدون نسخه نیز درمان کنید.
مراقبت در منزل برای ترشحات واژن

آیا ترشحات شما بو می دهد؟

عفونت مخمر شایع است و اغلب به راحتی قابل درمان است. در حالی که بوی غیرطبیعی غالباً با عفونت های مختلفی در ارتباط است، اما به طور کلی در مورد عفونت های مخمر واژن چنین نیست.

چه عواملی باعث عفونت مخمر واژن می شود؟

به گفته محققان، از هر ۴ منبع معتبر ۳ زن در دوره ای از زندگی خود به عفونت مخمر مبتلا می شوند. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که به دلیل عدم تعادل باکتری ها، بیش از حد ناگهانی مخمر در واژن رشد کند.

این سلول ها به طور طبیعی در واژن زندگی می کنند اما فقط در صورت بر هم خوردن تعادل باکتری ها باعث ایجاد مشکل می شوند. این می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، از جمله:

• قرص های جلوگیری از بارداری
  • سیستم ایمنی به خطر افتاده
  • آنتی بیوتیک ها

عفونت های مخمر به طور معمول هیچ بوی واژن قابل توجهی ایجاد نمی کنند، که آنها را از سایر عفونت های واژن متمایز می کند. اگر بو باشد، معمولاً نسبتاً ملایم است.

علائم دیگر

علائم دیگری نیز در ارتباط با عفونت مخمر وجود دارد، از جمله:

• سوزش یا تورم ولو
  • درد همراه با ادرار
  • درد با رابطه جنسی
  • درد عمومی در ناحیه واژن
  • ترشحات غلیظ، سفید و بدون بو

این علائم ممکن است از خفیف تا شدید باشد. ممکن است یک یا چند نفر داشته باشید و ممکن است با هر عفونت مخمر دیگر متفاوت باشد.

ترشحات بو دار

بوهای دیگر

اگر بویی مشاهده کردید، به احتمال زیاد به دلیل عفونت مخمری نیست. شرایط دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث ایجاد بوی متنوعی از واژن شود. در اینجا چهار علت مشترک وجود دارد:

واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریال یا BV، هنگامی اتفاق می افتد که رشد بیش از حد طبیعی باکتری در واژن وجود دارد. شما ممکن است این علائم را تجربه کنید:

• سوزش
  • خارش
  • ترشحات نازک و رنگ روشن که خاکستری، سفید یا سبز است
  • بوی “ماهی”

تریکومونیازیس

این نوع باکتری Trich نیز نامیده می شود، این یک عفونت شایع جنسی است که معمولاً هیچ علامتی ندارد و به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود. هنگامی که علائم وجود دارد، اغلب شامل موارد زیر است:

• ترشحات واژن کف دار که سفید، خاکستری، زرد یا سبز است و بوی نامطبوعی دارد
  • لکه بینی یا خونریزی واژن
  • سوزش، خارش یا تورم دستگاه تناسلی
  • درد همراه با ادرار
  • درد با رابطه جنسی

عرق

ناحیه واژن عرق می کند زیرا غدد عرق و فولیکول های موی زیادی دارد. این کاملا طبیعی است زیرا تعریق بدن شما را خنک می کند.

واژن شما خود را تمیز می کند اما بهداشت نامناسب و سایر عوامل باعث بو می شود که برای شما ناخوشایند یا غیر طبیعی است.

رعایت بهداشت و تغییر روزانه لباس زیر می تواند به از بین بردن سلولهای پوستی مرده، آلودگی و عرق از ناحیه واژن کمک کند، همه اینها می توانند باعث ایجاد بو شوند.

تامپون فراموش شده

اگر یک تامپون داخل واژن خود را فراموش کرده اید و چند روز است که شروع به مشاهده بوی نامطبوع می کنید، شبیه گوشت پوسیده یا پیاز قوی است. این به دلیل باکتری و احتمالاً وجود عفونت به مدت زمان زیاد است که در آنجا وجود دارد.

فوراً تامپون را بیرون بیاورید. در صورت مشاهده علائم دیگر، از جمله:

• گیجی
  • فشار خون پایین

به پزشک مراجعه کنید. اینها می تواند نشانه هایی از عفونت جدی به نام سندرم شوک سمی باشد.

درمان عفونت مخمر

بسیاری از خانم ها سعی می کنند خودشان عفونت های مخمری را درمان کنند. اما ۲ نفر از ۳ زن منبع معتبر که داروی عفونت مخمر خریداری می کنند در واقع عفونت مخمر ندارند. اگر مطمئن نیستید که آیا به عفونت مخمر مبتلا هستید یا خیر، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند گزینه های درمانی را بگویند و توصیه کنند.

عفونت های مخمری ساده با یک دوره کرم ضد قارچ، قرص یا شیاف به مدت یک تا سه روز درمان می شوند. این داروها می توانند بدون نسخه و یا توسط پزشک تجویز شوند. اگر:

• عفونت مخمر جدی تر است
  • شما در یک سال بیش از چهار نفر مبتلا شده اید.
  • باردار هستید
  • شما یک بیماری خود ایمنی دارید

این درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• یک کرم یا شیاف ۱۴ روزه
  • چندین دوز داروی خوراکی، مانند فلوکونازول
  • نسخه طولانی مدت داروی خوراکی
  • کرم ضد قارچ موضعی

با پزشک خود در مورد روند تصمیم گیری برای عفونت مخمر صحبت کنید.

هر فرد متفاوت است و علائم و سابقه سلامتی متفاوتی را برای پزشک به ارمغان می آورد. آنها می توانند به شما اطلاع دهند که چرا این نوع درمان را برای شما انتخاب کرده اند.

دلیل عفونت واژن

چگونه می توان از بو جلوگیری کرد

در اینجا چند روش برای تمیز و خشک نگه داشتن واژن برای کمک به جلوگیری از بو وجود دارد:

• به طور مرتب با دستشویی و صابون ملایم بشویید.
  • لباس های عرق کرده و لباس های حمام مرطوب را زودتر عوض کنید.
  • لباس زیر نخی بپوشید.
  • لباس گشاد بپوشید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر بو یا خارش دارید که از بین نمی رود، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از کسانی که فکر می کنند به عفونت مخمری مبتلا هستند، در واقع نوع دیگری از عفونت دارند.

دریافت یک تشخیص به موقع می تواند به رفع عفونت مخمر کمک کرده و علائم آن را تسکین دهد. پزشک شما در صورت لزوم قادر به معاینه فیزیکی و نمونه برداری از ترشحات برای ارسال به آزمایشگاه برای تشخیص بالینی خواهد بود.

اگر قبلاً درمان عفونت مخمر خود را با داروهای بدون نسخه انجام داده اید و کمکی به شما نکرده اند یا به عفونت های مکرر مخمر مبتلا هستید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است به درمان قوی تری نیاز داشته باشید یا ممکن است به هیچ وجه عفونت مخمری نداشته نباشد.

[کل: 2 میانگین: 1.5]

متخصص زنان زایمان و نازایی داری بورد تخصصی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران عضو کمیسیون پزشک قانونی استان قم پزشک معتمد و عضو کمیسیون تامین اجتماعی استان قم پزشک نمونه سال ۱۳۹۲