تنبلی تخمدان

زنان به لحاظ فیزیولوژیک و جنسیت با برخی از اختلالات روبرو هستند که مختص جنس مونث است. یکی از خطرناک ترین ِ این اختلالات که سلامت بانوان را تهدید می کند، تنبلی تخمدان است. تنبلی تخمدان یک اختلال جنسی است که باعث ناباروری در زنان می شود. این اختلال را می توان شایع ترین علت ناباروری در بانوان دانست که البته با توجه به پیشرفت های علمی در زمینه ناباروری، این اختلال اغلب درمان می شود. تنبلی تخمدان اشکالی هورمونی است که زنان بارور در سنین ۱۵ تا ۴۴ سال  به آن دچار می شوند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به سایت دکتر مرجان سخایی مراجعه و با پزشک مشورت نمایید. برای دریافت وقت مشاوره می توانید با شماره تماس ۰۹۱۹۰۶۵۰۷۵۵ و یا ۰۲۵۳۲۹۰۲۸۶۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از اینستاگرام دکتر مرجان سخایی دیدن فرمایید.

تنبلی تخمدان یا pcos یا سندرم تخمدان پلی کیستیک نوعی  بیماری است که در آن تخمدانها برای آزاد سازی تخمک تنبل شده اند.

در شرایط معمول خانم ها به طور ماهانه تخمک گذاری دارند؛ این به گونه ای که یک فولیکول در تخمدان رشد کرده و  تولید هورمون و در نهایت تخمک  از داخل فولیکول، آزاد می‌شود. در خانم هایی که دچار بیماری تخمدان پلی کیستیک هستند اما تخمدان به جای تولید یک فولیکول بزرگ، مقدار زیادی فولیکول کوچک تولید می‌کند و سبب می گردد که  تعادل هورمونی در بدن زنان به هم بخورد و تخمک گذاری از مسیر طبیعی ماهانه خارج شود. از این روست که باروری در این افراد با اشکال روبرو می‌شود.

تنبلی تخمدان

احتمالا می پرسید علائم تنبلی تخمدان چیست؟

باید بگوییم در صورت ابتلا به این اختلال فرد ممکن است تا ماه ها هیچ علامتی را احساس نکند.

اما می‌توان گفت که عوارض آن شامل موارد زیر است؛

• دیر یا زود شدن عادت ماهانه
  • لکه بینی پیش از عادت ماهانه
  • لکه بینی میان دو عادت ماهانه
  • رشد موهای زائد
  • چاق شدن
  • ریزش مو
  • خونریزی های گاه و بیگاه
  • افسرده شدن به نحوی که دلیل آن را متوجه نمی شوید
  • قطع شدن یکباره عادت ماهانه
  • بروز جوش و آکنه

علایم تنبلی تخمدان در مراحل پیشرفته

• بروز ناباروری
  • بروز دیابت
  • بروز دیابت بارداری
  • بروز بیماری های قلبی و عروقی
  • بروز سرطان رحم
  • بروز سرطان سینه

علائم تنبلی تخمدانعلت تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان ممکن است عوامل متعددی را در بربگیرد اما به طور کلی می‌توانیم در عناوین ذیل آن را دسته بندی کنیم و بگوییم چرا فرد ممکن است دچار این اختلال شود؛

• اضافه وزن و چاقی که سبب افزایش هورمونهای استروژن و هورمون های مردانه می گردد
  • عوامل ژنتیکی که شما هرگز آنها را احساس نمی کنید
  • داشتن استرس و اضطراب
  • مشکلات ناشی از بیماری  دیابت و هورمون انسولین
  • بیماری های مرتبط با غده تیروئید
  • اشکالاتی که در  غده فوق کلیه وجود دارند
  • وجود تومورهای مغزی
  • بیماریهایی که به شکل عفونی ومیکروبی در ناحیه لگن و رحم به وجود آمده اند و شما از آنها بی خبر یا باخبرید

درمان قطعی تنبلی تخمدان

درمان قطعی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان وجود ندارد اما تمامی پزشکان متخصص راهکارهای فراوانی را جهت بهبود علائم این بیماری معرفی کرده اند که  به نسبت شرایط فرد، بهترین راهکار برای درمان انتخاب می شود.

اگر شما ساکن شهر مقدس قم هستید، برای رفع اختلال تنبلی تخمدان می توانید به بهترین متخصص زنان و زایمان در قم مراجعه و با پزشک مشورت نمائید.

از دیگر خدمات دکتر مرجان سخایی

علت کیست تخمدان