حاملگی خارج از رحم

در حاملگی های طبیعی، تخمک توسط اسپرم در یکی از لوله های فالوپ که تخمدان را به رحم متصل می کند، لقاح می یابد. این تخمک به رحم می رود و به دیواره رحم یا اندومتر لانه گزینی می کند و در آنجا رشد می کند.

حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور خارج از محیط رحم لانه گزینی کرده و رشد کند و تنها راه برطرف کردن مشکل حاملگی خارج از رحم، پایان دادن به بارداری می باشد.

حاملگی خارج از رحم چگونه اتفاق می افتد؟

در صورتی که تخمک تشکیل شده هر جایی غیر از محیط رحم لانه گزینی کند مثلا در گردنه رحم، لوله های فالوپ، یا قسمت های دیگر اندام تناسلی زن، حاملگی خارج از رحم بوجود خواهد آمد. به دلیل اینکه بسیاری از حاملگی های خارج از رحم در لوله های رحم اتفاق می افتد به آن حاملگی لوله ای نیز می گویند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به سایت دکتر مرجان سخایی مراجعه و با پزشک مشورت نمایید. برای دریافت وقت مشاوره می توانید با شماره تماس ۰۹۱۹۰۶۵۰۷۵۵ و یا ۰۲۵۳۲۹۰۲۸۶۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از اینستاگرام دکتر مرجان سخایی دیدن فرمایید.

عوامل افزایش خطر حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم ممکن است برای افرادی که عامل خطر ساز شناخته شده ای نداشته باشند هم اتفاق بیفتد. برخی از این عوامل خطر ساز عبارتند از:

• سابقه قبلی حاملگی خارج از رحم

بعد از هر تجربه حاملگی خارج از رحم، احتمال وقوع دوباره آن ۱۰ درصد افزایش می یابد. در صورت وقوع چند مرتبه حاملگی خارج از رحم، احتمال آن یک به چهار می باشد.

• جراحی در ناحیه لوله های رحم

یکی از علت های احتمالی بروز حاملگی خارج از رحم، جراحی های مرتبط با لوله های رحم می باشد.

• ابتلا به آندومتر

احتمال بروز حاملگی خارج از رحم در افرادی که بیماری آندومتریوز دارند، بیشتر است و این به دلیل ایجاد زخم و تاثیر آن بر لوله های رحم می باشد.

• بارداری های بعد از ۳۵ سالگی

خطر حاملگی خارج از رحم در زنان، به دلیل تغییر در نحوه عملکرد لوله های و با افزایش سن، بیشتر می شود.

حاملگی خارج از رحم

• مسائل مربوط به باروری

احتمال وقوع حاملگی خارج از رحم در بیمارانی که به دلیل ناباروری، تحت درمان هستند، از حالت عادی بیشتر است.

• عفونت در ناحیه دستگاه تناسلی فوقانی

بیماری التهاب لگن به دلیل درمان نکردن بیماری های آمیزشی مانند کلامیدیا یا سوزاک ایجاد می شود. ابتلا به بیماری های آمیزشی، خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش می دهد، حتی در صورتی که شما از وجود بیماری التهابی لگن اطلاعی نداشته باشید.

• مصرف دخانیات

مصرف سیگار خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش می دهد و پزشکان معتقدند که کشیدن سیگار عملکرد طبیعی لوله های رحم را مختل می کند.

علائم حاملگی خارج از رحم

• درد یا حساسیت در ناحیه شکم یا لگن
  • درد در شانه ها
  • لکه بینی یا خونریزی واژن
  • تپش قلب، نبض ضعیف یا غش
  • تهوع
  • حساس شدن سینه ها

تست های مورد نیاز بعد از علائم حاملگی خارج از رحم

1. تست خون

این تست به منظور بررسی سطح هورمون بارداری یا HCG انجام می شود.

1. سونوگرافی

در این تست در اکثر مواقع جنین مرده است.

درمان حاملگی خارج از رحم

به دلیل اینکه تخمک نمی تواند خارج از رحم باقی مانده و زنده بماند، بنابراین بافت باید از بدن خارج شود تا از عوارض آن جلوگیری شود. دو روش برای درمان حاملگی خارج از رحم وجود دارد:

• درمان دارویی

در صورتی که لوله فالوپ شکسته نشده باشد و حاملگی پیشرفت نکرده باشد، تزریق متوترکسات مانع رشد سلولی شده و حاملگی خارج از رحم می تواند با این تزریق درمان شود.

• جراحی

در مواردی دیگر نیاز به جراحی می باشد که رایج ترین روش لاپاراسکوپی می باشد. پزشک توسط برش های کوچکی در شکم ایجاد می کند یه وسیله نازک و انعطاف پذیر را برای خارج کردن تخمک از رحم وارد بدن می کند. در صورت آسیب دیدن لوله فالوپ ممکن است مجبور به برداشتن آن نیز باشد. در مواردی نیز به دلیل خونریزی شدید یا شکسته شدن لوله فالوپ، پزشک ناچار به انجام جراحی اضطراری با برش بزرگتر می شود که به این عمل لاپاروتومی می گویند.

از دیگر خدمات دکتر مرجان سخایی

هفت + 11 =