درمان قطعی واژینیسموس

[کل: میانگین: ]

با ما همراه شوید تا بیشتر در رابطه با واژینیسموس اطلاعات کسب کنید ابتدا این مشکل را میتوان اینگونه شروع کرد که وازینیسموس یک اختلال بالینی است که با گرگرفتگی و اسپاسم عضلات واژن همراه است افرادی که دچار این بیماری می شوند در هنگام نزدیکی دچار درد شدید شده و موفق به رابطه جنسی مناسب نمی شوند و ترس از رابطه را دارند.

در رابطه با واژینیسموس چه می دانید و چگونه به رفع مشکل بپردازیم

از علائم فیزیکی که در افراد مبتلا به واژینیسموس دیده می شود می توان به پرخاشگری ,کمبود اعتماد به نفس که در نهایت منجر به افسردگی فرد می شود، اشاره کرد که این موارد از جمله پیامده ای واژینیسموس است.

یکی دیگر از پیامد های ناخوشایند برای بانوانی که به واژینیسموس مبتلا هستند، مشکل ناباروری است.

کسانی که به واژینیسموس مبتلا هستند به راحتی نمی توانند معاینه پزشکی شوند تا بتوان مشکلات یا برخی بیماری هایی که دامن گیر بانوان است را درمان کنند.

البته واژنیسموس انواع مختلفی دارد که قبل از پرداختن به انواع آن به بررسی علت واژینیسموس می پردازیم.

واژینیسموس

درد در هنگام رابطه جنسی از علائم شایع واژینیسموس است

علت آنکه برخی از خانم ها به واژینیسموس مبتلا می شوند؟

عوامل متعددی وجود دارد که باعث ابتلا به واژینیسموس می شود که حس خوشایندی را برای خانم ها ایجاد نمی کند. اسپاسم واژن یکی از مشکلاتی است که به دلیل بروز واژینیسموس، باعث حس ناخوشایندی را به خانم ها تحمیل می کند. برخی از علل این اختلال عبارتند از:

1. اضطراب یا ترس از ایجاد نزدیکی در رابطه جنسی
  2. ترس از بارداری
  3. اتفاق های ناخوشاندی که در فرد ایجاد تجربه ای تلخ و دردآور بوده مانند تجاوز به فرد
  4. نگرانی از آسیب دیدگی و تغییر سایز در واژن هنگام برقراری رابطه جنسی
  5. آسیب دیدگی های جدی در قسمت واژن یا اطراف آن به واسطه زایمان های طبیعی و یا سزارین
  6. احساس خستگی و آماده نبودن در برقراری رابطه جنسی
  7. تمایل نداشتن به رابطه با شریک جنسی به دلایلی چون خشونت یا درگیری بین طرفین و….
درمان زگیل تناسلی با لیزر

زایمان، یائسگی، جراحی لگن، برخی از جراحی هایی که در رابطه با بیماری های بانوان انجام می شود، عدم عشق بازی کافی قبل از شروع رابطه، مصرف برخی داروها که عوارضی همچون خشکی واژن به همراه  دارد,برخی بیماری های پوستی همچون اگزما در ناحیه واژن که باعث بروز یکسری مشکلات جدی در واژن می شود.

راه حل هایی جدید بدون درد برای درمان واژینیسموس

اولین و ابتدایی ترین کار ممکن، آن است که زوجین برای رفع مشکل به مشاور و پزشک متخصص با تجربه مراجعه کنند.

پزشک معالج ابتدا با بررسی سوابق بیماری فرد و معاینه لگنی به تشخیص و حل مشکل می پردازد.  البته در مواردی ممکن است متخصصین، در رابطه با اختلال واژینسموس راه حل هایی ارائه دهند که باید ابتدا ریشه مشکل پیدا شود که بهترین و سریع ترین راه حل ممکن را برای فرد تجویز کنند تا نتایج مطلوب حاصل شود.

البته علت های اختلال واژینیسموس همانطور که قبلا گفته شد متفاوت است و ممکن است بررسی این مشکل کمی زمان ببرد.

متخصین ابتدا عوامل احتمالی مثل عفونت واژن و مشکلات زمینه ساز بروز این اختلال را بررسی کرده و سپس بر روی عوامل اصلی دیگر تمرکز می کنند.

انجام یک سری ورزش ها و حرکات که باعث تقویت ماهیچه های کف لگن می شود. هدف از انجام این ورزش ها و حرکات، کاهش اسپاسم واژن، کاهش سفت شدن خود به خودی ماهیچه های لگن و نهایتا جلوگیری از ترس هنگام برقراری رابطه جنسی می شود.

علائم واژینیسموس

اسپاسم عضلات واژن یکی دیگر از علائم شایع واژینیسموس است

تمرین هایی که برای تقویت ماهیچه های لگن می شود شامل حرکات هماهنگ و پی در پی ماهیچه ها است که به حرکات تمرینی کگل نیز معروف هستند.

تنبلی تخمدان

این حرکات و تمرینات کششی به کنترل ماهیچه کف لگن کمک کرده و تمرینات خوبی برای خانم هایی که دچار این اختلال شده اند، است.

دومین روش درمان از طریق انجام مشاوره در زمینه روابط زناشویی با مشاوره خانواده یا سکس تراپیست ها می تواند کمک شایانی در زمینه درمان واژینسموس کند.

زوجین با مراجعه به مشاوره خانواده و یا سکس تراپیست ها موضوعات و مشکلات خود را مطرح کرده و با یادگیری یک سری آموزش های مربوطه در زمینه های برقراری رابطه درست زناشویی، نحوه معاشقه قبل از برقراری رابطه و همچنین موارد متعددی که جهت برانگیختگی هردو طرف به خصوص بانوانی که ترس از ایجاد رابطه دارند، در جهت برطرف کردن این مشکل گام بردارند.

روش دیگری که کمک بسیار زیادی در برقراری رابطه سالم و درست در زوجین می شود، شناخت دقیق آناتومی بدن و ماهیچه هایی که سبب ایجاد و جلوگیری از واژینیسموس می شود، است.

روش سوم انرژی هیگز یکی از موثرترین و جدیدترین راه های درمان واژینیسموس است که با استفاده از دستگاه RF انجام می شود. علاوه بر جوانسازی واژن با دستگاه RF می توان این مشکل را به کمک این دستگاه نیز حل کرد.  دستگاه RF شامل امواج الکترومغناطیسی است که از انرژی گرمایشی و کششی تشکیل شده و با این روش سلول های واژن را تحریک کرده و از اسپاسم ناگهانی ماهیچه لگن و انقباضات غیر ارادی مهبل جلوگیری می کند.

تعداد جلسات درمان با انرژی هیگز با توجه به شرایط و آناتومی فرد متفاوت است. درمان به این روش نیاز به برش ندارد و باطبع درد هم ندارد. درمان واژینیسموس با هیگز بهتر است توسط بهترین متخصص زنان و زایمان در قم انجام شود.

کولپوسکوپی رحم

دکتر مرجان سخایی متخصص زنان، زایمان و نازایی و جراح زیبایی زنان