سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی همانطور که از نامش پیداست قبل از آغاز پریود شدن اتفاق می افتد. در هفته پیش از آغاز پریود، فرد تغییراتی در خلق و خوی خود تجربه می کند. گاهی این تغییرات تا چندین روز بعد از پایان دوره قاعدگی ادامه خواهد داشت.

دکتر مرجان سخایی در این مورد بیان می کند یکی از شکایات شایع خانم ها، درد در زمان پریود است که به دیس منوره معروف است. یادمان باشد که تمامی خانم هایی که این درد را در دوران پریودشان تجربه می کنند بهتر است که به پزشک مراجعه کرده تا بررسی ها لازم و سونوگرافی انجام شود.

سونوگرافی بخصوص در کسانی که سال های متمادی این درد را دارند و همچنین برای رفع مشکلاتی مانند اندومتریوز یا چسبندگی های لگنی، باید با دقت بیشتری انجام شود.

در صورتی که همه بررسی ها توسط متخصص انجام شد و علتی برای زمان درد پریود پیدا نشد، این درد ها می تواند طبیعی باشد و با افزایش سن یا اولین زایمان از شدت این درد ها کاسته می شود.علائم سندرم پیش از قاعدگی

ممکن است این درد ها با علائم دیگری نیز همراه باشند که از آن جمله می توان به تهوع، استفراغ و سردرد اشاره کرد. به مجموع این علائم سندرم پیش از قاعدگی می گویند. برای این علائم نیز راه درمان وجود دارد که با مراجعه به پزشک می توان آنها را بهبود بخشید. از دیگر علائم این سندرم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تنش یا اضطراب
  • خلق افسرده
  • هجوم گریه
  • تغییرات در اشتها و هوس های غذایی
  • تمرکز ضعیف
  • نوسانات خلق و خو و تحریک پذیری یا خشم
  • اختلال در خواب یا بی خوابی

از علائم جسمی این سندرم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش وزن
  • نفخ شکم
  • جوش زدن
  • حساسیت به لمس پستان
  • اسهال یا یبوست
شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به سایت دکتر مرجان سخایی مراجعه و با پزشک مشورت نمایید. برای دریافت وقت مشاوره می توانید با شماره تماس ۰۹۱۹۰۶۵۰۷۵۵ و یا ۰۲۵۳۲۹۰۲۸۶۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از اینستاگرام دکتر مرجان سخایی دیدن فرمایید.

دلایل درد پیش از قاعدگی

طبق تحقیقات انجام شده هنوز علت دقیقی برای این سندرم شناخته نشده است ولی می توان گفت عواملی در سندرم پیش از قاعدگی دخیل هستند که عبارتند از:

• وراثت
  • افت قند خون
  • استرس
  • تغییرات دوره ای در هورمون های بدن زنان
  • تغییرات شیمیایی در مغز
  • رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل و کافئین
  • سن
  • سبک زندگی

کنترل و بهبود سندرم پیش از قاعدگی

از مصرف نمک چند روز قبل از آغازه این دوران پرهیز کنید.

از کربوهیدرات های منسجم مانند غلات سبوس دار، ماکارونی و نان های سبوسدار، فیبر و پروتئین استفاده کنید.

مصرف قند و چربی را کنترل کنید.

برای کاهش احساس تنش،  کاهش درد پستان و تحریک پذیری از مصرف کافئین خودداری کنید.

از مصرف الکل خودداری کنید زیرا مصرف الکل، احساس افسردگی را در شما تشدید خواهد کرد.

۴ تا ۶ بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

خواب کافی داشته باشید.

قبل از خواب و ورزش یک برنامه غذایی منظم داشته باشید.

تا یک هفته بعد از این دوران، از محیط ها و حوادث استرس زا دوری کنید.

وعده های غذایی خود را تا ۶ وعده کوچک به جای ۳ وعده در روز تغییر دهید.

مصرف قرص کلسیم می تواند علائم احتباس مایعات، درد در پشت و انقباض عضلات را کاهش دهد. کلسیم می مزایای دیگری از جمله استحکام استخوانها را نیز دارد.

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

درمان درد پیش از قاعدگی

داروها

برای درمان درد پیش از قاعدگی بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک متخصص می تواند با تجویز یک یا چند دارو، نسبت به درمان این دردها اقدام نماید. تاثیر درمان دارویی در افراد مختلف، متفاوت است. داروهایی که معمولا برای درمان این بیماری تجویز می شود عبارتند از:

استفاده از مسکن هایی مانند استامینوفن و مفنامیک اسید با تجویز پزشک می تواند شدت این درد ها را کاهش دهد. در مواردی نیز از قرص های ضد التهابی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن نیز تجویز شود. در صورت بهبود نیافتن دردها، پزشک مسکن های قوی تر را تجویز خواهد کرد.

رژیم غذایی سالم

بهتر از رژیم غذایی سالم همراه با مکمل هایی مانند منیزیم و ویتامین ب در این دوران استفاده کرد.

ورزش کردن

انجام فعالیت های فیزیکی می تواند برای کاهش کمردرد های دوران پریودی مفید باشد. پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری قبل از پریود شدن می تواند دردهای این دوران را کاهش دهد.

گرما

دوش آب گرم در این دوران می تواند باعث کاهش کمر درد و  ریلکسیشن شود و بسیار کارساز است.

ماساژ

ماساژ دادن کمر و شکم می تواند باعث کاهش درد پریودی شود.

سوالاتی درباره سندرم پیش از قاعدگی

بهرین مسکن برای کاهش درد قبل از پریود چیست؟

اگر دردها در حد متوسط باشد، داروهایی مانند آسپرینف ایبوپروفن و ناپروکسن می تواند باعث کاهش درد شود. در صورت داشتن دردهای شدید باید به پزشک مراجعه کرده و از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید. داروهای ضد بارداری خوراکی نیز می تواند موثر باشد.

آیا دوش گرفتن باعث متوقف شدن دوران پریود می شود؟

دوران قاعدگی هنگامی که داخل آب هستید متوقف نمی شود اما وقتی در حال شنا کردن هستید یا دوش میگیرید، آب فشار را افزایش می دهد و باعث جلوگیری از فشار خون می شود.

چرا خون قاعدگی بوی ماهی می دهد؟

خون قاعدگی معمولا تا زمانی که با هوا در تماس نیست، بدون بو می باشد. ولی در صورتی که با هوا تماس داشته باشد، باعث رشد باکتری ها شده و ایجاد بوی بد می کند. این امر معمولا وقتی رخ می دهد که پد یا تامپون خود را تعویض نکرده باشید. در صورتی که این احساس را بعد از اتمام قاعدگی داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است واژن شما باکتریایی باشد.

آیا داشتن رابطه جنسی باعث تشدید پریود می شود؟

رابطه جنسی باعث ایجاد تغییراتی در قاعدگیتان خواهد شد و این امر به دلیل تاثیر رابطه جنسی بر روی هورمون هایتان می شود. ممکن است داشتن رابطه جنسی پریودهایتان را منظم تر کند. داشتن رابطه جنسی در دوران پریودی باعث ایجاد انقباض در رحم شده و مقدار بیشتری خون آزاد می شود.

اگر ساکن استان قم هستید می توانید برای درمان سندرم پیش از قاعدگی به بهترین متخصص زنان و زایمان در قم مراجعه نمایید.

برخی از خدمات دکتر مرجان سخایی

مراقبت های دوران بارداری