زایمان سزارین

به دنیا آوردن کودک به روش عمل جراحی شکم و رحم مادر را عمل سزارین می گویند. در برخی موارد عمل سزارین از قبل پیش بینی و برنامه ریزی می شود اما گاهی اوقات نیز شرایط طوری پیش می رود که پزشکان برای به دنیا آوردن کودک مجبور به عمل سزارین می شوند.

در برخی از زایمان ها پزشکان مجبور به استفاده از روش عمل سزارین هستند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به متخصص زنان و زایمان در قم مراجعه و با پزشک مشورت نمایید. برای دریافت وقت مشاوره می توانید با شماره تماس ۰۹۱۹۰۶۵۰۷۵۵ و یا ۰۲۵۳۲۹۰۲۸۶۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از اینستاگرام دکتر مرجان سخایی دیدن فرمایید.

دلایل انتخاب عمل سزارین

• در مواقعی که قبل از عمل سزارین، عمل های دیگری روی رحم مادر انجام شده باشد مانند عمل جراحی فیبروم رحم که امکان دوام نیاوردن رحم را در زایمان طبیعی بالا می برد.
  • در زایمان های چند قلویی از روش عمل سزارین استفاده می شود. البته با توجه به سن جنین و نوع قرارگیری آنها در رحم، می توان دوقلوها را به صورت طبیعی به دنیا آورد. افرایش تعداد قل ها احتمال انجام عمل سزارین را بیشتر خواهد کرد.
  • در صورتی که مادر سابقه زایمان سزارین داشته باشد در این حالت زایمان طبیعی ریسک بیشتری خواهد داشت و باعث آسیب دیدگی به رحم مادر می شود.
  • در مواقعی که اندازه نوزاد بزرگ و وزن زیادی داشته باشد با تشخیص پزشک عمل سزارین انجام می شود. همچنین اگر مادر با توجه به زایمان قبلی در هنگام زایمان با مشکل مواجه شده باشد پزشک پیشنهاد می دهد که از طریق عمل سزارین زایمان کند.
  • در مواقعی که مشکل یا نقصی در جنین تشخیص داده شود زایمان طبیعی ریسک زیادی برای کودک بوجود خواهد آورد.
  • در مواقعی که مادر به ویروس HIV یا ایدز مبتلا باشد و آزمایشات قبل از زایمان ریسک انتقال بیماری را بالا نشان دهد، از عمل سزارین استفاده می شود.
  • در صورتی که بچه در رحم مادر به شکل نامتعارف یا برعکس قرار گرفته باشد.
  • در صورتی که روند زایمان کند، دشوار یا متوقف شده باشد.
  • در صورتی که ضربان قلب جنین دچار اختلال شده باشد و جنین در شرایط بدی قرار گرفته باشد.
  • در صورتی که مشکل جدی در بند ناف وجود داشته باشد.
زایمان سزارین

احتمالی عمل سزارین

• عفونت در محل جراحی شده
  • آسیب دیدن نوزاد و مادر
  • عوارض بیهوشی مثل سردرد شدید، کمردرد، تهوع، استفراغ
  • خونریزی شدید که گاهی دو برابر زایمان طبیعی است و از دست دادن شدید خون
  • خطر ایجاد جفت چسبنده یا سرراهی در بارداری های بعدی را افزایش می دهد.
  • ایجاد لخته خون در ریه های مادر و پاها، ترومبوز وریدی

مراقبت های بعد از عمل سزارین

• تا زمان بهبود محل جراحی شده باید استراحت کنید و از بلند کردن اجسام سنگین، انجام ورزش های سنگین و دراز و نشست، انجام کارهای منزل، خرید کردن و پختن غذا پرهیز کنید. در این زمان نباید کم تحرک باشید زیرا باعث بروز ترومبوآمبولی می شود و ممکن است جان مادر به خطر بیفتد.
  • بعد از عمل سزارین مانند زایمان طبیعی، تا چند هفته خونریزی خواهید داشت ولی به تدریج کم خواهد شد. از بکار بردن تامپون داخل واژن خودداری کرده و بهتر است از نوار بهداشتی استفاده شود.
  • برای تسکین درد ناشی از زایمان از داروهای مسکن استفاده کنید.
  • اگه با نشانه هایی مثل عفونت، تب، درد و تورم، قرمزی یا چرک در محل جراحی شده مواجه شدی به پزشک مراجعه کنید.

برخی از خدمات ارائه توسط دکتر مرجان سخایی:

زایمان طبیعی یا سزارین؟

درمان بی اختیاری ادرار