فیبروم رحم چگونه از بین می رود؟

تا حالا شب ها در خواب احساس شدید نیاز به تخلیه ادرار داشته اید یا اینکه برای تخلیه ادرار عجله داشته باشید؟ یا اینکه در نزدیکان خود این موارد را دیده اید.

اگر این علائم را در خود یا اطرافیان خود دیده اید می توان گفت شاید مبتلا به فیبروم رحم باشید. حال این سوال در ذهن شما پیش می آید فیبروم رحم چیست و چه ارتباطی با تخلیه ادرار دارد؟ فیبروم رحم چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟ البته ذکر این مورد ضروری است که وجود این علائم لزوما نشانه داشتن فیبروم رحم نیست و باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در این باره را در اختیار شما بگذاریم.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های درمان ناباروری به سایت دکتر مرجان سخایی مراجعه و با پزشک مشورت نمایید. برای دریافت وقت مشاوره می توانید با شماره تماس ۰۹۱۹۰۶۵۰۷۵۵ و یا ۰۲۵۳۲۹۰۲۸۶۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از اینستاگرام دکتر مرجان سخایی دیدن فرمایید.

فیبروم چیست؟

فیبروم رحم در واقع توده ای در رحم یا روی رحم است که به صورت غیر طبیعی رشد می کند. ممکن است این توده ها بسیار بزرگ باشند و باعث درد شکمی و خونریزی شدید قاعدگی شوند. گاهی اوقات نیز ممکن است هیچگونه علائمی نشانه و علامتی نداشته باشند.  این توده ها معمولا خوش خیم بوده و سرطانی نیستند.

افراد در معرض ابتلا به فیبروم رحم

• خانم های بالای ۳۰ سال
  • کمبود ویتامین دی
  • سابقه خانوادگی ابتلا به فیبروم
  • اضافه وزن

عوامل کاهش دهنده ریسک ابتلا به فیبروم رحم

• افزایش تعداد بارداری ریسک ابتلا به فیبروم رحم را کاهش می دهد.
  • استفاده از قرص های بارداری به مدت طولانی
  • استفاده از آمپول های ضد بارداری

علائم فیبروم رحم

در اکثر مواقع فیبروم های رحمی هیچ گونه علائم و نشانه ای ندارند به همین علت خانم ها متوجه آن نمی شوند. اما علائم فیبروم می تواند به شرح زیر باشد:

• درد و فشار در قسمت لگن
  • خونریزی بین دوره های قاعدگی
  • نفخ و بزرگ شدن شکم یا احساس پر بودن شکم و سنگینی در شکم و لگن
  • خونریزی غیر طبیعی و زیاد قاعدگی ۷ روز یا بیشتر
  • کمردرد
  • پا درد
  • درد در هنگام برقراری رابطه جنسی

انواع فیبروم رحم

فیبروم ها معمولا یا داخل رحم و یا روی رحم بوجود می آیند. در زیر به انواع آن اشاره می شود:

• فیبروم داخلی

فیبروم داخلی یکی از شایع ترین نوع فیبروم رحم است که در قسمت دیواره ماهیچه های رحم ایجاد می شود. فیبروم ها مستعد بزرگ شدن هستند و باعث بزرگی و کشیده شدن رحم می شوند.

• فیبروم ساب سروز

این نوع فیبروم خارج از رحم تشکیل می شود و باعث بزرگ شدن یک سمت از رحم می شود.

• فیبروم ساقه دار یا پدانکولیت

فیبروم ساقه دار در واقع همان فیبروم ساب سروز است که شکل باریک و دراز پیدا کرده است.

• فیبروم ساب موکوزال

این نوع فیبروم در سطح میانی ماهیچه رحم یا میومتریوم تشکیل می شود. این نوع فیبروم به ندرت اتفاق می افتد. ولی در صورت تشکیل این نوع فیبروم باعث ایجاد دردهای شدید قاعدگی و خونریزی زیاد می شود.

انواع فیبروم رحمی

عوارض فیبروم رحمی

اگر فیبروم رحمی طوری باشد که باعث بسته شدن لوله ها و گردنه رحم شود، باعث ناباروری خواهد شد. با بسته شدن این دو ناحیه، لقاح اسپرم و تخمک انجام نمی پذیرد. اما ذکر این نکته ضروری است که افراد مبتلا به فیبروم نیز می توانند باردار شوند.

در صورتی که خانمی دارای فیبروم رحمی باشد و باردار شود، فیبروم رحمی او بزرگ تر خواهد شد. زیرا هورمون های بارداری روی فیبروم ها تاثیر خواهند گذاشت. می توان گفت کمتر از ۳۰ درصد خانم های باردار مبتلا به فیبروم دچار درد های ناحیه شکم می شوند و معمولا با خونریزی کم همراه است. اگر خونریزی به مقدار کم باشد، به جنین آسیبی وارد نمی شود ولی اگر خونریزی زیاد باشد، مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

فیبروم رحم خطر سقط جنین را افزایش می دهد و یا اینکه منجر به زایمان زودرس خواهد شد. همچنین در صورت قرار گرفتن در ناحیه دهانه رحم، مانع از خارج شدن نوزاد شده و باعث تاخیر در زایمان طبیعی شود.

می توان گفت اکثر فیبروم ها، توده های خوش خیم هستند و جای نگرانی برای سرطانی بودن آن نیست. در خانم های بالای ۴۰ سال که فیبروم های آن ها به اندازه ۲۰ سانتی متر می باشد، ممکن است باعث بروز سرطان در فرد شود به همین دلیل معمولا نیاز به خارج کردن فیبروم ها می باشد.

روش های تشخیص فیبروم رحم

فیبروم ها معمولا در اندازه های متوسط و بزرگ هستند که اغلب با انجام آزمایش لگن که توسط پزشک تجویز می شود، تشخیص داده می شود. همچنین از روش عکسبرداری برای تایید وجود فیبروم استفاده می شود.

• سونوگرافی

در این آزمایش با استفاده از اشعه فراصوت داخل واژن و روی لگن خاصره در قسمت شکم مورد بررسی قرار می گیرد و امواج با فرکانس بالا بازتاب می شود. در صورت وجود فیبروم رحم روی صفحه نمایشی که وجود دارد، نمایش داده می شود.

• نمونه برداری از رحم

در بعضی مواقع پزشک به وجود توده ی داخلی رحم و وجود سرطان شک می کند. در این صورت از یک بافت کوچک رحم نمونه برداری می کند تا توده بررسی شود. این نمونه برداری ممکن است از طریق عمل جراحی یا از راه واژن انجام شود.

• هیستروسالپنوگرام

یک ماده که به اشعه ایکس حساس است و از راه واژن و دهانه رحم به داخل رحم تزریق می شود و سونوگرافی انجام می شود و از این طریق از نمای کلی رحم و لوله فالوپ عکسبرداری می شود. HSG معمولا در کسانی که فیبروم رحم داشته و یا قصد بارداری دارند انجام می شود.

• سونوگرافی هیستروگرام

در ابتدا مایع از طریق لوله های رحم و واژن تزریق می شود و بعد سونوگرافی انجام خواهد شد. این سونوگرافی برای افرادی که فیبروم رحمی در سونوگرافی عادی نشان داده نشده است، مورد استفاده قرار می گیرد.

• هیستروسکوپی

این روش به وسیله یک میله که یک دوربین در نوک آن متصل شده است وارد فضای رحم شده و توسط یک صفحه نمایش، داخل رحم نشان داده می شود. این روش برای آن دسته از فیبروم هایی که داخل رحم رشد کرده اند مناسب است و فیبروم های خارج رحم و روی دیواره رحم را نمایش نمی دهد.

فیبروم رحمی بزرگ

درمان قطعی فیبروم رحمی

به دلیل اینکه رشد فیبروم های رحمی از یک زمانی به بعد متوقف شده و یا اندازه آن ها کوچک تر می شود، برای بررسی فیبروم که یک چکاپ ساده کافی است تا فیبروم ها بررسی شوند.

در زنانی که در سنین بالا دچار فیبروم رحم می شوند و علائمی مانند خونریزی شدید و درد دارند، نیاز به درمان می باشد.

راه های درمان فیبروم رحمی

• دارو درمانی به جهت کنترل علائم بیماری
  • دارو درمانی به منظور کاهش اندازه فیبروم ها
  • تخریب فیبروم با استفاده از امواج اولتراسوند یا هایفوتراپی
  • میومکتومی
  • هیسترکتومی
  • آمبولیزاسیون عروق رحمی

درمان فیبروم رحم نیاز به معاینه دقیق و تخصصی توسط پزشک دارد. اگر ساکن شهر قم هستید می توانید با مراجعه به بهترین متخصص زنان و زایمان در قم، به طور کامل معاینه شوید. همچنین می توانید سوالات خود را در این زمینه از خانم دکتر مرجان سخایی متخصص زنان و زایمان و نازایی پرسیده و با توجه به روش های تشخیصی، بهترین راه درمان را برای شما انتخاب می کند.

نتیجه گیری

همانطور که قبلا عنوان شد فیبروم ها نیاز به درمان ندارند مگر آنکه نشانه ها و علائم جدی داشته باشند. می توان به جای برداشتن فیبروم ها، از روش سونوگرافی و معاینات مرتب در دوره های مختلف و تحت نظر پزشک، استفاده کرد.

از دیگر خدمات دکتر مرجان سخایی

درمان بی اختیاری ادرار