نکات طلایی دوران یائسگی

یائسگی زمانی است که پایان سیکل های قاعدگی شما را نشان می دهد. این بیماری پس از گذشت ۱۲ ماه و بدون قاعدگی تشخیص داده می شود. یائسگی ممکن است در ۴۰ یا ۵۰ سالگی شما اتفاق بیفتد.

یائسگی یک روند بیولوژیکی طبیعی است. اما علائم جسمی مانند گرگرفتگی و علائم عاطفی یائسگی ممکن است خواب شما را مختل کند، انرژی شما را کاهش دهد یا بر سلامت عاطفی تأثیر بگذارد. بسیاری از روش های درمانی موثر از تعدیل سبک زندگی گرفته تا هورمون درمانی وجود دارد.

علائم  یائسگی

در ماهها یا سالهای منتهی به یائسگی (perenenopause)، ممکن است این علائم و نشانه ها را تجربه کنید:

• پریودهای نامنظم
  • خشکی واژن
  • گرگرفتگی
  • لرز
  • عرق شبانه
  • مشکلات خواب
  • تغییرات خلق و خوی
  • افزایش وزن و کاهش متابولیسم
  • کم پشتی مو و خشکی پوست
  • از دست دادن سیری سینه

علائم و نشانه ها، از جمله تغییر در قاعدگی می تواند در زنان متفاوت باشد. به احتمال زیاد قبل از پایان دوره های قاعدگی بی نظمی خواهید داشت.

نشانه های یائسگی

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

برای مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه و هرگونه نگرانی پزشکی، با ویزیت های منظم با پزشک خود همراه باشید. دریافت این قرارها را در دوران یائسگی و بعد از آن ادامه دهید.

مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه با افزایش سن ممکن است شامل آزمایش های غربالگری بهداشتی توصیه شده، مانند کولونوسکوپی، ماموگرافی و غربالگری تری گلیسیرید باشد. پزشک شما ممکن است آزمایشات و معاینات دیگری را نیز توصیه کند، از جمله آزمایش تیروئید در صورت سابقه و معاینه پستان و لگن.

اگر بعد از یائسگی خونریزی از واژن خود دارید، حتما به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید.

یائسگی چیست؟

علل یائسگی

یائسگی می تواند ناشی از:

هورمون های تولید مثل به طور طبیعی در حال کاهش است. با نزدیک شدن به اواخر دهه ۳۰، تخمدان ها شروع به تولید استروژن و پروژسترون کمتری می کنند. هورمون هایی که قاعدگی را تنظیم می کنند کم شده و قدرت باروری شما کاهش می یابد.

در ۴۰ سالگی، ممکن است دوره های قاعدگی شما طولانی تر یا کوتاه تر، سنگین تر یا سبک تر و بیشتر یا کمتر تکرار شود، تا اینکه در نهایت به طور متوسط ​​، در ۵۱ سالگی تخمدان شما تخمک گذاری را متوقف می کند و دیگر پریود نمی شوید.

برخی از جراحی های ناحیه تناسلی ممکن است باعث شود تخمدان ها را از بین می برد (اووفورکتومی). تخمدان شما هورمون هایی از جمله استروژن و پروژسترون تولید می کند که چرخه قاعدگی را تنظیم می کند.

جراحی برای برداشتن تخمدان ها باعث یائسگی فوری می شود. پریود شما متوقف می شود و احتمالاً گرگرفتگی خواهید داشت و سایر علائم و نشانه های یائسگی را تجربه خواهید کرد.

علائم و نشانه ها می توانند شدید باشند، زیرا تغییرات هورمونی به طور ناگهانی و نه به تدریج طی چندین سال اتفاق می افتد.

جراحی که رحم شما را از بین می برد اما تخمدان شما را از بین نمی برد (هیسترکتومی) معمولاً یائسگی فوری ایجاد نمی کند. اگرچه دیگر پریود نیستید، تخمدان های شما هنوز تخمک آزاد می کنند و استروژن و پروژسترون تولید می کنند.

شیمی درمانی و پرتودرمانی. این روش های درمانی سرطانی می توانند باعث یائسگی شوند و باعث ایجاد علائمی مانند گرگرفتگی در طی دوره درمانی یا اندکی پس از آن می شوند.

توقف قاعدگی و باروری به دنبال شیمی درمانی همیشه دائمی نیست، بنابراین اقدامات پیشگیری از بارداری هنوز هم مورد نظر است. پرتودرمانی تنها در صورتی که عملکرد تخمدان به تخمدان ها معطوف شود، تأثیر می گذارد. پرتودرمانی به سایر قسمت های بدن، مانند بافت پستان یا سر و گردن، بر یائسگی تأثیر نخواهد گذاشت.

نارسایی اولیه تخمدان. حدود ۱٪ از زنان قبل از ۴۰ سالگی یائسگی را تجربه می کنند (یائسگی زودرس). یائسگی زودرس ممکن است در نتیجه عدم توانایی تخمدان در تولید سطح طبیعی هورمون های تولید مثل (نارسایی اولیه تخمدان) باشد که می تواند از عوامل ژنتیکی یا بیماری خود ایمنی ناشی شود. اما اغلب هیچ علتی برای یائسگی زودرس یافت نمی شود. برای این زنان، به منظور محافظت از مغز، قلب و استخوان ها، حداقل تا سن طبیعی یائسگی درمان هورمونی توصیه می شود.

عوارض یائسگی

پس از یائسگی، خطر ابتلا به برخی شرایط پزشکی افزایش می یابد. مثالها عبارتند از:

بیماری قلبی و عروقی (قلبی عروقی). وقتی سطح استروژن کاهش می یابد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد. بیماری های قلبی علت اصلی مرگ و میر در زنان و همچنین مردان است. بنابراین انجام ورزش منظم، داشتن رژیم غذایی سالم و حفظ وزن طبیعی بسیار مهم است. از پزشک خود در مورد چگونگی محافظت از قلب خود، مانند چگونگی کاهش کلسترول یا فشار خون در صورت بسیار زیاد، مشورت بگیرید.

پوکی استخوان. این وضعیت باعث شکننده و ضعیف شدن استخوان ها می شود و منجر به افزایش احتمال شکستگی می شود. در طی چند سال اول بعد از یائسگی، ممکن است تراکم استخوان را با سرعت سریع از دست داده و خطر پوکی استخوان را افزایش دهید. زنان یائسه مبتلا به پوکی استخوان به خصوص در معرض شکستگی ستون فقرات، باسن و مچ قرار دارند.

بی اختیاری ادرار. با از بین رفتن قابلیت انعطاف پذیری بافت های واژن و مجرای ادرار، ممکن است دچار تکرر ادرار، ناگهانی و شدیدی شوید، به دنبال آن از دست دادن ادرار غیر ارادی (بی اختیاری ادرار) یا از دست دادن ادرار همراه با سرفه، خندیدن یا بلند شدن (بی اختیاری استرسی). ممکن است بیشتر اوقات عفونت ادراری داشته باشید.

تقویت عضلات کف لگن با تمرینات کگل و استفاده از استروژن موضعی واژن ممکن است به تسکین علائم بی اختیاری کمک کند. هورمون درمانی نیز ممکن است یک گزینه درمانی موثر برای تغییرات سیستم ادراری یائسگی باشد که می تواند منجر به بی اختیاری ادرار شود.

عملکرد جنسی. خشکی واژن در اثر کاهش تولید رطوبت و از بین رفتن قابلیت ارتجاعی می تواند باعث ناراحتی و خونریزی جزئی در هنگام رابطه جنسی شود. همچنین، کاهش احساس ممکن است میل شما به فعالیت جنسی را کاهش دهد (میل جنسی).

مرطوب کننده ها و روان کننده های واژن بر پایه آب ممکن است کمک کننده باشد. اگر یک روان کننده واژن کافی نباشد، بسیاری از خانم ها از استفاده از درمان محلی استروژن واژن، که به صورت کرم، قرص یا حلقه واژن در دسترس است، بهره مند می شوند.

افزایش وزن بسیاری از خانمها در طی دوره یائسگی و بعد از یائسگی ممکن است اتفاق بیفتد. زیرا متابولیسم کند می شود. فقط برای حفظ وزن فعلی ممکن است لازم باشد کمتر بخورید و بیشتر ورزش کنید.

متخصص زنان زایمان و نازایی داری بورد تخصصی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران عضو کمیسیون پزشک قانونی استان قم پزشک معتمد و عضو کمیسیون تامین اجتماعی استان قم پزشک نمونه سال ۱۳۹۲