زگیل تناسلی زنان

افزایش بروز عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و شرایط مرتبط با اچ پی وی مانند زگیل تناسلی زنان، یک نگرانی جهانی است. موارد استرس روانی ناشی از زگیل تناسلی اغلب بیشتر از عوارض بیماری است. و بنابراین درمان موفقیت آمیز بسیار مهم است.

زگیل یک اصطلاح رایج است که برای توصیف رشد یا برآمدگی کوچک روی پوست استفاده می شود. این توده ها معمولاً خوش خیم هستند و می توانند در چندین ناحیه مختلف بدن از جمله اطراف دهان، انگشتان دست و پاها مشاهده شوند. زگیل تناسلی شبیه برجستگی های سفید یا همرنگ پوست است. این زگیل ها بافت سطحی ناهمواری دارند و معمولاً ظاهری شبیه گل کلم به خود می گیرند. در بیشتر موارد، آنها بی ضرر هستند، اما اگر تحریک شوند یا در معرض اصطکاک قرار گیرند، ممکن است ناراحت کننده یا دردناک شوند.

زگیل تناسلی در زنان چیست؟

زگیل تناسلی برجستگی‌های گوشتی کوچک، زائده‌ها یا تغییرات پوستی هستند که در ناحیه تناسلی زنان یا مقعد یا اطراف آن ظاهر می شوند. آنها نتیجه عفونت با شایع ترین STI ویروسی هستند و توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. حدود ۹۰ درصد از تمام موارد زگیل تناسلی توسط دو سویه ویروس – نوع ۶ و نوع ۱۱ ایجاد می شود. انواع HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی قابل مشاهده می شوند، باعث سرطان دستگاه تناسلی زنان نمی شوند.

علائم زگیل تناسلی در زنان

با توجه به ساختار پیچیده اندام تناسلی زنانه، هنگامی که در مرحله اول در زنان به زگیل تناسلی آلوده می شود، بیماری کاملاً بی سر و صدا ایجاد می شود. تظاهرات اغلب بسیار مبهم و تشخیص آن دشوار است. تا زمانی که علائم شروع به تورم کردند، بیمار به معاینه زنان مراجعه کرد تا متوجه شود که بیماری به مرحله جدی رسیده است.

بیشتر اوقات، پس از داشتن رابطه جنسی با فردی که به HPV آلوده شده است به مدت حدود ۳ هفته، اندام تناسلی زنان شروع به ظاهر شدن پاپول های صورتی کم رنگ می کند. داخل آن حاوی مایع است و هنگام کار به راحتی خونریزی می کند.

این زگیل ها اغلب در لابیای بزرگ، لابیای کوچک، واژن و در عمق رحم ظاهر می شوند، اما برای بیمار ناراحتی ایجاد نمی کنند.

وقتی مالش جنسی زیاد شود، این زگیل ها به راحتی باز می شوند و باعث تخلیه چرک و خون می شوند و خطر عفونت را افزایش می دهند. این زگیل ها علاوه بر ایجاد بیماری در اندام تناسلی مردانه و زنانه، می توانند در مقعد، زگیل تناسلی و زبان نیز ظاهر شوند.

زگیل تناسلی در مرحله اول دهان معمولاً پاپیلاهای نرم، سفید متمایل به صورتی، کوچک و کمی سفت و بیرون زده روی لایه مخاطی است. در عین حال، باتوجه به شدت و محل زگیل تناسلی، بیماران احساس خستگی، بی اشتهایی، درد سوزش در حین رابطه جنسی دارند.

زگیل تناسلی زنان تنها زمانی علائم آشکاری دارد که بیماری وارد مرحله شدید شده است.

علت زگیل تناسلی زنان

تماس پوست به پوست رایج ترین روش انتقال زگیل تناسلی است که بیشتر در نتیجه رابطه جنسی ایجاد می شود. شما می توانید زگیل تناسلی را از انواع انتقال جنسی مانند:

• رابطه جنسی واژینال
  • رابطه جنسی مقعدی
  • تماس غیر نفوذی بین دستگاه تناسلی
  • به اشتراک گذاشتن اسباب بازی‌ها و وسایل جنسی
  • رابطه جنسی دهانی

رابطه جنسی مقعدی و واژن رایج ترین راه برای ابتلا به زگیل تناسلی و HPV است.

اگر می خواهید از ابتلا یا انتقال زگیل تناسلی به عنوان یک زن جلوگیری کنید، می توانید چند کار متفاوت انجام دهید، از جمله:

• در زمان برقراری رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید
  • اگر می دانید که زگیل تناسلی دارید یا تحت درمان زگیل تناسلی هستید، از رابطه جنسی خودداری کنید
  • از به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های جنسی خودداری کنید، یا اگر این کار را می کنید، آنها را بشویید یا با کاندوم استفاده کنید

زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می شود. گونه های مختلفی از HPV وجود دارد و بیشتر بزرگسالان فعال از نظر جنسی در مقطعی از زندگی خود به این ویروس آلوده می شوند. بیشتر سویه‌های ویروس مشکلی ایجاد نمی‌کنند یا در عرض چند سال توسط بدن پاک می‌شوند و هیچ اثر بدی ندارند. اما برخی از آنها می توانند بسیار شوم تر باشند: حداقل ۱۴ گونه از HPV باعث سرطان می شوند.

خوشبختانه، واکسن HPV برای محافظت از زنان در برابر سویه‌های ویروسی که باعث سرطان دهانه رحم می‌شوند، ساخته شد. به عنوان یک امتیاز اضافی، همچنین در برابر HPV-6 و HPV-11 که باعث ۹۰ درصد زگیل های تناسلی می شوند، محافظت می کند. اما معمولاً لازم نیست نگران تبدیل شدن عفونت زگیل تناسلی به سرطان باشید – آنها معمولاً توسط نسخه‌های مختلف ویروس ایجاد می‌شوند.

چگونه می توان از زگیل تناسلی زنان جلوگیری کرد؟

علیه HPV واکسینه شوید.

• انواع خاصی از واکسن های HPV در برابر HPV کم خطر که باعث ۹۰ درصد زگیل های تناسلی می شود، محافظت می کنند.
  • واکسن HPV برای همه زنان ۹ تا ۲۶ ساله بی خطر است.
  • مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) به همه دختران ۱۱ تا ۱۲ ساله توصیه می کند که واکسن HPV را دریافت کنند.

رابطه جنسی ایمن تر داشته باشید

• تعداد شرکای جنسی را کاهش دهید.
  • زمانی که کاندوم به درستی استفاده شود، می تواند خطر ابتلا به HPV را کاهش دهد. اما، کاندوم ممکن است تمام مناطق آلوده را پوشش ندهد. هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم (نوع مردانه یا زنانه) استفاده کنید:

قبل از رابطه جنسی واژینال

پیش از رابطه جنسی مقعدی

قبل از رابطه جنسی دهانی

بدانید که سایر اشکال پیشگیری از بارداری در برابر HPV محافظت نمی کند.

تشخیص زگیل تناسلی زنان

هنگامی که بیمار مشکوک به زگیل تناسلی است، برای اینکه بتواند نتایج را با بیشترین دقت تایید کند، علاوه بر معاینه، ممکن است بیمار نیاز به انجام برخی آزمایشات تشخیصی اضافی مربوط به موارد زیر داشته باشد:

از آنجایی که تشخیص زگیل تناسلی زنان اغلب دشوار است، پزشک باید محلولی از اسید استیک را روی اندام تناسلی بیمار بمالد تا جای جوش به وضوح دیده شود تا راحت‌تر دیده شود. در مرحله بعد، پزشک باید کولپوسکوپی را در زنان انجام دهد تا ببیند آیا زگیل وجود دارد یا خیر.

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر یکی از آزمایش های معمولی زگیل تناسلی است. در زنان، معاینه لگنی همراه با آزمایش پاپ اسمیر دوره ای برای تشخیص تغییرات ناشی از زگیل در واژن یا زگیل تناسلی در دهانه رحم ضروری است.

در عین حال، این روش همچنین می تواند علائم اولیه سرطان دهانه رحم، عوارض ناشی از عفونت های تناسلی را نیز شناسایی کند.

برای انجام تست پاپ، پزشک با استفاده از یک دستگاه تخصصی که به آن اسپکولوم نیز می گویند، آن را در وسط واژن قرار می دهد، سپس با یک چوب نمونه برداری، نمونه برداری می کند و سپس آن را زیر میکروسکوپ می گیرد. (در مورد تست پاپ اسمیر و کاربردهای آن بیشتر بخوانید)

تست HPV

نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم که از محل پاپ گرفته شده است می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا سویه ویروس HPV را که باعث زگیل یا سرطان دهانه رحم می‌شود، تشخیص دهد.

با این حال، این آزمایش معمولا برای زنان ۳۰ سال و بالاتر انجام می شود. زیرا در زنان جوان، سیستم ایمنی بدن قادر است بدون مداخله پزشکی برای درمان، ویروس های دستگاه تناسلی که باعث سرطان می شوند را از بین ببرد.

درمان زگیل تناسلی زنان

روش های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی زنان وجود دارد، باتوجه به اینکه زگیل ها کجا هستند و چه مقدار از پوست شما را می پوشانند. مانند همه داروها و روش‌ها، این درمان‌ها می‌توانند عوارض، هزینه‌ها و مزایای مختلفی داشته باشند. با بهترین متخصص زنان صحبت کنید تا تصمیم بگیرید کدام گزینه درمان زگیل تناسلی برای شما بهترین است.

• مواد شیمیایی را روی زگیل ها قرار دهید تا از بین بروند یا رشد نکنند. معمولاً این کار را یک بار در هفته و برای چند هفته در کلینیک یا مطب انجام می دهید.
  • برای شما کرم تجویز می کند که خودتان برای چندین هفته روی زگیل ها می زنید.
  • منجمد کردن زگیل ها (کرایوتراپی)
  • با استفاده از جریان الکتریکی زگیل ها را بسوزانید.
  • زگیل ها را با روش LEEP بردارید (روش برش الکتریکی با حلقه)

بعضی از این درمان‌ها ممکن است ترسناک و دردناک به نظر برسند. اما همه آنها با از بین بردن زگیل‌ها کار می‌کنند، که هر گونه علائمی را از بین می‌برد. و شانس انتقال عفونت HPV را که باعث آن‌ها به دیگران شده، کاهش می‌دهد.

از بین بردن زگیل تناسلی باعث خلاص شدن از شر عفونت HPV نمی شود. ممکن است پس از درمان برگردند و فرد همچنان می تواند ویروس را منتقل کند.

خلاصه کلام

عفونت با برخی از انواع HPV می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی زنان شود. اینها می توانند در داخل یا اطراف فرج، واژن یا دهانه رحم ایجاد شوند. زگیل ها ممکن است به تنهایی یا به صورت خوشه های گل کلم مانند ظاهر شوند. آنها می توانند باعث خارش، حساسیت یا احساس سوزش شوند.

زگیل تناسلی به طور کلی بی ضرر است و سرطانی نیست. انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند باعث سرطان دهانه رحم نمی شوند. اگرچه هیچ درمانی برای ویروس وجود ندارد، اما متخصص زنان می تواند داروهایی را برای تسکین علائم تجویز کند. آنها همچنین می توانند زگیل ها را از بین ببرند. برای زگیل‌های بزرگ یا دشوار درمان، ممکن است پزشک برداشتن جراحی را توصیه کند.

1 thoughts on “زگیل تناسلی زنان

1. درمان زگیل - نوامبر 11, 2023 در 7:35 ق.ظ

بسیار عالی بود. من شنیدم که خیلی سریع باید درمان زگیل تناسلی رو شروع کنیم چون احتمال داره سرطانی بشه. ممنونم ازتون

تماس سریع